“Chi Vespa mangia le mele. Chi non, Vespa no”

De Appel als symbool

Eind jaren 60: de Italiaanse jeugd verlangde naar vrijheid en onafhankelijkheid. Piaggio zag 16 miljoen Italiaanse jeugd met een sterk verlangen naar mobiliteit. In zowel de steden als op het land: om naar school te gaan, naar het werk, of gewoon in de vrije tijd.

Voor de lancering van de Vespa 50 Special 1969 wilde men een doeltreffende nieuwe advertentiecampagne. Gilberto Filipetti, hoofd van de afdeling in Florence, bedacht de beroemde slogan "Chi Vespa mangia le mele".

Wat betekent deze slogan?

  • De Italiaanse moeders vroegen hun kinderen vaak “heb je een appel gegeten?”
  • “An apple a day keeps the doctor away”.
  • De advertentie speelde met de appel als symbool van gezondheid, jeugd, zomer en zon.
  • Maar ook als de verboden vrucht uit het paradijs.
  • Big Apple New York.
  • Urban en young.
  • It is easy to be free (ook van ziek-zijn)

Iedereen die een Vespa rijdt is vrij, jong, progressief ("chi Vespa") en alle anderen simpelweg niet ("chi non "Vespa" no).